De camera als schilderkwast - Chip Foto magazine - uitgave 4 2015

Panning Dit soort abstracte beelden van bomen maak je met een sluitertijd van ongeveer 1/5 tot 1/20 seconde, gecombineerd met een verticale beweging van de camera. Het verticale pannen (of meetrekken) bij een langere sluitertijd heeft de beste uitwerking als de bomen recht zijn, of in ieder geval redelijk recht. Zoek een plek met bomen waar de achtergrondkleur sterk verschilt van de kleur van de stammen. Juist het verschil in kleurcontrast zal de essentie van de foto vormen. De verticale stammen worden "gladgestreken" door de verticale beweging, terwijl storende achtergrondelementen wegvallen in de onscherpte. De rechte stammen van de sparren op deze foto waren bedekt met een randje sneeuw. De panbeweging moet zo recht en vloeiend mogelijk zijn. Als de beweging niet vloeiend is, wordt het resultaat al gauw hakkelig en onrustig.





Nikon D800 | 230 mm | f40 | 1/6 s | ISO 50

Met je camera in het bos kun je heel schilderachtige, impressionistische beelden maken.

De truc is dat je de camera gedurende een lange sluitertijd een bepaalde beweging geeft. Afhankelijk van welke beweging je toepast, krijg je telkens een ander effect. Voor deze creatieve natuurfotografie is de manier waarop je naar vormen en kleurcontrasten kijkt essentieel. Daarnaast is het van belang dat je al tijdens het fotograferen de rol leert kennen van de verschillende camera-instellingen, zodat beweging, sluitertijd en beeldopbouw tot het resultaat leiden dat jij voor ogen hebt. Impressies Door de camera naar voren te bewegen tijdens het openstaan van de sluiter krijg je, als je het goed aanpakt, een heel mooi impressionistisch resultaat. Afhankelijk van het licht en van hoe rustig je voorwaartse beweging is, kan dit met sluitertijden van 2 tot ongeveer 1/20 seconde.Als er niet te veel licht is, kun je doorgaans al zo'n lange sluitertijd gebruiken door een lage ISO in te stellen en eventueel een hoge diafragmawaarde te kiezen. Lukt dat niet, dan is er te veel licht. Kies dan een ander moment van de dag (�s ochtends vroeg of aan het begin van de avond), of zet een grijsfilter voor je lens om een langere sluitertijd te bewerkstelligen. Omdat ook hier details wegvallen door de beweging, is de compositie erg belangrijk. Kleurcontrast zorgt ervoor dat er nog enige herkenbaarheid is. In het geval van de foto hiernaast gaat het dan om de bruine en donkere stammen tegen het groen van het blad en onderin het beeld de bruine tinten van de bosgrond en het pad.





Nikon D800 | 185 mm | f18 | 5/8 s | ISO 500 Picturesque autumn Met enige oefening en gebruikmakend van sterke vormen en contrasten in het bos kun je de camera tijdens de belichting iets van positie veranderen. Tijdens het eerste deel van de belichting van de foto hierboven is de camera op de bomen gericht geweest en stilgehouden, halverwege de belichting is de camera iets naar rechts verplaatst en daar opnieuw stilgehouden. Dus richten, foto beginnen, vervolgens met een korte beweging iets naar rechts gaan (of een andere richting - dat is natuurlijk aan jou als fotograaf) en daar de foto afmaken. Zo ontstaat een lichte herhaling in het beeld omdat de camera tijdens de belichting op twee posities even is stilgehouden. Het gebruik van een telelens comprimeert het beeld sterker, met een schilderachtige foto als resultaat.





Nikon D800 | 400 mm | f13 | 0,77 s | ISO 50 Tree decoration Bij deze foto is het kleurcontrast van de warm getinte blaadjes en de kille achtergrond ontstaan door twee factoren: de witbalans is koel ingesteld en er is een flitser gebruikt met een oranje gelfilter erop. Daardoor is wat binnen het flitsbereik viel (dus alleen de duur van de flits binnen de sluitertijd) neutraal en warm van tint geworden en wat buiten het flitsbereik viel kil en blauw. Verder is de camera tijdens de wat langere sluitertijd heel even heftig heen en weer bewogen - een 'shake'. De flits zelf heeft de blaadjes nagenoeg bevroren, waardoor deze nog vrij scherp zijn. Een gelfilter is een gekleurde folie die je voor de flitser plaatst en die het flitslicht een bepaalde kleur meegeeft - ter correctie van een kleurzweem of voor een creatieve invulling . Soms moet je gemaakte foto's even laten rusten. Je kunt de resultaten van je experiment dan laten bezinken. Zeker als je begint met het maken van foto�s met weinig of geen scherpte, kan het lastig zijn om je eigen materiaal mooi te vinden. Maar een foto kan evengoed als een schilderij van Monet impressionistisch zijn.





Nikon D800 | 50 mm | f14 | 1/4 s | ISO 50 Charcoal storm Tijdens een storm is er zo veel beweging in het bos dat de beweging van de takken en stammen dramatische foto's kan opleveren. Door het contrast van de bomen met de lichtere lucht heeft de foto hiernaast de uitstraling gekregen van een houtskooltekening. Afhankelijk van het aanwezige licht en van de mate van beweging van de bomen en takken kun je experimenteren met verschillende sluitertijden. Beoordeel telkens aan de hand van de displayweergave hoe de beweging bij verschillende sluitertijden zichtbaar wordt in de foto. Eventueel kun je een grijsfilter gebruiken om wat licht voor de lens weg te nemen.





Nikon D800 | 400 mm | f40 | 2 s | ISO 50

Gepost op 04 september 2015.

Share Delen